HOME

Saturday, April 29, 2023

KETAHUI KURMA DAN KHASIATNYA

PENGENALAN


    Blog ini dihasilkan oleh saya dan dua lagi ahli kumpulan saya.Pertama kali, kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah kami iaitu PUAN WAN ZAMILAH BINTI IBRAHIM kerana telah membimbing kami dalam memberi idea bagi menghasilkan tugasan ini.

    Blog ini kami sajikan khas kepada anda semua bagi tujuan mendalami lagi tentang buah kurma dan khasiatnya, kami telah membuat sedikit analisis berkaitan buah kurma dan khasiat buah kurma.

   Dalam blog ini terdapat pelbagai tajuk kecil yang telah kami sediakan.Kami telah menghasilkan blog ini selama kurang lebih dua minggu, ini kerana kami mencari tahu tentang tajuk ini dari pelbagai pendapat dan fakta.



DISEDIAKAN OLEH:







                           AHLI KUMPULAN:



1)MOHAMMAD DANIELRAFIQI BIN MOHD AZLAN (04DPT22F1012)



2)MUHAMMAD NAZRI BIN SHAFE (04DPT22F1054)



3)WAN MUHAMMAD RIZAL BIN WAN IMRAN (04DPT22F1060)












Tahukah anda bahawa kurma berasal dari negara mana?

Kurma ialah tanaman tradisional di Iraq, Semenanjung Arab, dan barat Afrika Utara hingga ke Maghribi dan telah dijelaskan di beberapa tempat-tempat dalam al-Qur'an.







NAMA SAINTIFIK KURMA.

KURMA (Phoenix dactylifera) atau 'Date Palm' dari keluarga ARECACEAE merupakan sejenis tanaman yang hidup semenjak beribu tahun dulu di kawasan gurun di Arab Saudi, Timur Tengah dan kawasan Benua Afrika Utara yang di gunakan sebagai sumber makanan utama penduduk di negara-negara tersebut. Umat Islam yang telah pergi ke Arab Saudi pastinya tidak lepaskan peluang untuk melihat pokok-pokok kurma yang di tanam di tepi jalan dan juga di sekitar masjid-masjid serta tempat rombongan jemaah berziarah. Kita di Malaysia pun memang merupakan pengguna dan makan kurma terutama di bulan Ramadan setiap tahun sebagai hidangan yang amat di perlukan. Semasa saya ke Arab Saudi dulu pada tahun 2000 pun memang berpeluang melawat kebun kurma di Masjid Qubaa' dan amat suka membeli dan makan buah kurma segar yang dibeli dipasar kurma yang sangat lazat dan murah. Boleh kata kalau ada kesempatan akan membeli kurma segar terutama ketika di Madinah. Artikel kali ini saya akan berkongsi maklumat dalam "Anim Agro Technology" mengenai tanaman kurma berdasarkan pembacaan dari beberapa buah buku dan rujukan dalam laman sesawang serta pengalaman semasa di tanah Arab Saudi pada tahun 2000 dan lawatan sambil kerja dengan Ketua Pengarah Pertanian masa itu (Dato Soffian) ke Dina Farm, Cairo di Mesir pada tahun 2005.


































1 comment:

pandangan ulama

Hadis Kurma Ajwa Dari Sa’d bin Abi Waqqash radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, مَنْ تَصَبَّحَ كُلَّ يَوْم...